tiistai 21. huhtikuuta 2015

PERSILJA

Persilja
Persiljassa on runsaasti  folaattia, B-, A-, C-, K- ja E- vitamiinia, karotenoideja, kaliumia, kalsiumia, rautaa, seleeniä, steroleja, tryptofaania, klorofylliä ja kuituja.
Persilja on antioksidanttista, antibakteerista, antifungaalista ja antiseptista.

Persiljaa otetaan kuumeeseen, yskään ja astmaan. Se lisää mahanesteiden ja sapen eritystä ja parantaa ruoansulatusta. Se auttaa myös maksa- ja sappivaivoihin, sappikiviin, ruokahaluttomuuteen, ilmavaivoihin, peräpukamiin ja puutostiloihin. Persilja voi kohtuudella käytettynä suojata mahan limakalvoa.

Uloisesti ja osittain sisäisesti nautittuna persiljalla on käyttöä silmäluomi- ja ihotulehduksiin, paiseisiin, psoriakseen, ruhjeisiin, valkopälveen, ajoksiin, ruhjeisiin, selluliittiin ja hiusten huuhteluaineena. Persilja on myös erittäin hyvä hengityksen raikastaja.

VAROITUKSIA:

Persilja on normaaleina annoksina turvallinen, mutta jos on allerginen sellerille, porkkanalle tai kuminalle, voi olla yliherkkä persiljalle. Persiljaa ei tulisi käyttää raskauden aikana tai jos on tulehduksellisia munuaissairauksia tai munuaisten tai sydämen vajaaatoiminnasta johtuvaa turvotusta. Persilja vaikuttaa myös kuukautiskiertoon. Liiallinen käyttö voi aiheuttaa yleiskutinaa, pigmenttimuutoksia, euforiaa ja kouristuksia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti